اصول طراحی آشپزخانه

اصول طراحی آشپزخانه

اصول طراحی آشپزخانه

اصول طراحی آشپزخانه

اصول طراحی و بازسازی آشپزخانه به عنوان قلب یک خانه از اهمیت زیادی برخوردار است . پاسخ به این سوال که چرا طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی آشپزخانه از اهمیت زیادی برخودار است همین بس که بیشترین تایم بانوی خانه در این فضا سپری میشود و بر اساس تجربیات ما در پروژه ها ; تعصب و حساسیت خاصی نیز در طراحی ، چیدمان ، پلان ، کابینت و سایر اجزای آشپزخانه دارند. اکسسوری آشپزخانه

طراحی آشپزخانه

الگوهای مختلفی در طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی آشپزخانه وجود دارد ; چه در پلان ، چه در ترکیب کابینت ها و چه در جانمایی مبلمان و لوازم آشپزخانه . گذشته از اینها ; انتخاب متریال های مورد استفاده در اجزای مختلف آشپزخانه از قبیل کف ، دیوار ، جنس کابینت ها ، متریال بین کابینت و سقف نیز از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

حال به بررسی انواع مدل های مختلف آشپزخانه بصورت ریز به ریز میپردازیم:

انواع آشپزخانه

آشپزخانه باز : این نوع آشپزخانه در خانه های کوچک و یا مدرن مورد استفاده قرار میگیرد ; و نقطه قوت آن ترکیب نسبی فضای آشپزخانه با فضاهای مجاور است که پلان باز را در خانه بوجود می آورد . نکته مهم در آشپزخانه باز ترکیب مناسب با سایر فضاهای مجاور و ایجاد هارمونی قابل قبول میباشد ; از مشکلاتی که در این نوع آشپزخانه میتوان به آن اشاره کرد ; آلودگی بویایی و بصری در بعضی اجزای آشپزخانه مانند سینک ظرفشویی و محدوده اجاق گاز میباشد که با ایجاد آشپزخانه پنهان یا آشپزخانه کثیف این مشکل را میتوان رفع نمود که البته این امر در خانه های متراژ بالا با مانور بهتری قابل انجام است.

اصول طراحی آشپزخانه | آشپزخانه مدرن پلان باز

آشپزخانه بسته : طراحی این مدل از آشپزخانه و جای دادن آن در خانه نیازمند فضا و متراژ کافی است ; آشپزخانه بسته معمولا در خانه های سبک کلاسیک مورد استفاده قرار میگیرند . از مزایای این مدل آشپزخانه میتوان به پنهان بودن آلودگی های بصری و بویایی ناشی از فعالیت های آشپزخانه از فضاهای رسمی خانه نام برد ; همچنین بصورت فضایی کاملا مستقل میتواند دکوراسیون منحصربفرد خود و در ارتباط با کل را دارا باشد ، فضای کافی برای تمامی فعالیت های مورد نیاز در آشپزخانه را در خود دارد ، احساس امنیت و آرامش برای افراد استفاده کننده در آن که در فضایی مستقل به فعالیت خود میپردازند.

اصول طراحی آشپزخانه | آشپزخانه کلاسیک پلان بستهاصول طراحی آشپزخانه

انواع فرم پلان آشپزخانه:

خطی مستقیم ; این فرم پلان آشپزخانه برای سبک های مدرن و مینیمال و یا متراژ های کم بکار برده میشود ; در صورت استفاده از این فرم در متراژهای بالا در سبک مدرن و مینیمال میتوان با ترکیب یک جزیره ( آیلند ) با کابینت ها به نتیجه ی خوبی در چیدمان لوازم و مثل آشپزخانه رسید.

ال شکل ; فرم ال شکل از 2 بازوی متقاطع تشکیل شده که معمولا با کانتر اوپن و یا جزیره ترکیب میشود و به اقتضای پلان واحد این 2 بازو ابعاد مختلفی دارند.

یو شکل ; فرم یو شکل معمولا در متراژ های بزرگ استفاده میشود بنا به نیاز به فضای زیاد و در متراژ های بالاتر که میتوان آشپزخانه را به اندازه کافی بزرگ در نظر گرفت ; یک جزیره ( آیلند ) هم در وسط قرار میدهند تا کارایی حداکثری را از فضای آشپزخانه بگیرند.

اصول طراحی آشپزخانه | پلان آشپزخانه

نوع چیدمان کابینت ها در طراحی داخلی آشپزخانه:

چیدمان کابینت ها میتواند بدون درنظر گرفتن مدرن یا کلاسیک بودن سبک آشپزخانه ; بصورت 2 تکه ( کابینت پایین + فضای خالی بین کابینت + کابینت هوایی ) و یا بصورت کابینت یک تکه ( بدون فضای خالی بین کابینت ) باشند.

کابینت یک تکه ; مزیت فراهم کردن فضای بیشتر و یکپارچه را به همراه دارد ; و از طرفی کمبود فضای کار بواسطه حذف شدن صفحه کابینت را با خود دارد و ایجاد یک فضای کار مناسب مانند آیلند را ضروری میکند.

اصول طراحی آشپزخانه

کابینت دو تکه اما برعکس ; فضای کار را تا حدودی تامین میکند و فضای کابینت کمتری در اختیار مصرف کننده میگذارد ; و البته استفاده متریال برای بین کابینت که معمولا از سنگ یا شیشه یا سرامیک و …. میباشد را اضافه میکند.

اصول طراحی آشپزخانه

در برخی طرح ها ممکن است این دو نوع کابینت باهم ترکیب شوند ; که نتیجه بسیار خوبی در صورت رعایت استاندارد ها به همراه خواهد داشت.

اصول طراحی آشپزخانه

اکسسوری های آشپزخانه

امروزه اکسسوری های مختلفی برای انواع لوازم آشپزخانه و استفاده های مختلف طراحی شده که شامل :

  • انواع نظم دهنده ها ; مانند جای قاشق و چنگال و جای مخصوص ظروف
  • سوپر های ارتفاع کوتاه ; برای جای دادن شیشه ها و ظروف ادویه جات و ….
  • اکسسوری جای سطل زباله
  • سوپر های ارتفاع زیاد برای لوازم مختلف
  • سوپر های کنج ; برای دسترسی به نقاط غیرقابل دسترسی در کنج ها
  • و انواع اکسسوری های مختلف داخل کابینت برای مقاصد مختلف … اکسسوری آشپزخانه

اصول طراحی آشپزخانه

متریال های مورد استفاده در طراحی داخلی آشپزخانه

  • متریال کف آشپزخانه ; حتی الامکان باید مقاومت در برابر جذب آب داشته باشد و اگر آبریز زیادی وجود نداشته باشد ; ( فضای لاندری یا رخشویخانه مجزا داشته باشیم ) میتوان از لمینت های مقاوم در برابر آب و یا درجه سایش بالا استفاده کرد ; در کل استفاده از سنگ و سرامیک برای کف آشپزخانه ایده آل میباشد.
  • متریال سقف آشپزخانه ; معمولا از گچ و یا کناف میباشد که روی آن با رنگ اکریلیک یا پلاستیک رنگ آمیزی میشود.
  • متریال بین کابینت ; را میتوان از جنس سنگ صفحه آشپزخانه و یا از شیشه لاکوبل سکوریت شده و یا سرامیک و … استفاده کرد.
  • متریال صفحه کابینت ; و صفحه آیلند را میتوان از جنس سنگ طبیعی مانند سنگ های گرانیت بدلیل مقاومت بالا و یا سنگ مصنوعی مانند کوارتز درنظر گرفت.

 

نورپردازی آشپزخانه

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی آشپزخانه ; از آنجا که فعالیت پخت و پز در آن انجام میشود زیاد است ; و مقدار روشنایی آن بر اساس ابعاد فضا و رنگ اجزای تشکیل دهنده آن  باید از حد معمول کمی بیشتر و البته قابل کنترل باشد. فضای آشپزخانه معمولا یک پنجره بیرونی را شامل میشود و غیر از آن باید یک نورپردازی اصلی درنظر گرفت و چندین نوع از نورپردازی دکوراتیو به همراه آن میتواند نتیجه ی خوبی را به عمل آورد . هالوژن های اسپات روی بدنه کابینت ها ; چراغ های زیر کابینتی ; چراغ های سنسور دار داخل کشوها و کابینت ها و نورمخفی ها میتواند جلوه ی خوبی به فضای آشپزخانه بدهد.

تدوین و تالیف: گروه معماری هانی رضایی

پیام خود را بنویسید

نوشته های مرتبط